Wie ben je?

Wie ben je? De aller-simpelste vraag die je kunt krijgen. Maar het aller moeilijkst is vaak het antwoord.

Als je wilt dat klanten je leren kennen moet je wel eerst jezelf kennen. Weten waar je voor staat, wat je te bieden hebt, voor wie en waarom en wat jou uniek maakt. Want als jij het niet kan benoemen, kan je van de klant niet verwachten dat ze het herkent.

Laatst had ik een coachgesprek met (ik noem haar) Janneke. Janneke heeft een prachtige salon. Toen ik bij haar op bezoek was dacht ik: “Wauw, dit is de salon waar ik als meisje van droomde”. Zo gaaf was het. Maar toch heeft Janneke weinig klanten en komt verkopen niet uit de verf. En daar zit ze dan, in de prachtige salon, met (wéér) een nieuwe website, een nieuw merk erbij, kortom ‘alles pico bello voor elkaar’. Echter niet alleen de verkoop en het aantal klanten van Janneke waren gedaald, ook haar zelfvertrouwen was ver onder nul gezakt. Elke keer probeerde ze iets nieuws, tientallen huidverzorgingsmerken hadden de revue al gepasseerd, make-up lijnen, apparatuur. Het mocht niet baten.

“Wie is Janneke? Omschrijf jezelf eens.” Ik zag haar volledig in de stress schieten na het stellen van deze vraag. Ik gooide het over een andere boeg: “Janneke, de klanten die nu komen, waarom kiezen ze voor jou denk je?” “Aletta, ik heb werkelijk geen idee” stamelde ze na een pijnlijke stilte.

Om te weten hoe je klanten kunt aantrekken is het van belang dat je weet wat jouw eigenschappen zijn. Wat maakt je bijzonder? Wat is jouw passie?

Vervolgens kun je kijken naar je bedrijf. Waar staat je salon voor, ofwel wat is de visie van je salon? Wat wil je voor je klanten bereiken? Dus het vervolg op wie ben jij, het voorstellen van je salon.

Janneke gaf ik de opdracht om tien personen uit haar omgeving te vragen haar te willen omschrijven. Wat Janneke’s (positieve) eigenschappen zijn. Na een uur had ik al een sms van een zeer enthousiaste Janneke. De eerste reacties waren binnen. Dit smaakte naar meer!

Gisteren zag ik een andere Janneke. Ze straalde, ze had een totaal andere blik in haar ogen. De reacties van de mensen om haar heen hadden haar goed gedaan. Zelfs aan klanten heeft ze het durven vragen en weet nu waarom ze voor haar kiezen. Zo had ze het nog nooit gezien. Je moet af en toe eens in de spiegel kijken en ook je laten spiegelen. Van hieruit konden we verder met de visie en missie van Janneke.

Wanneer je naar míjn missie vraagt komt dat neer op inspireren. Wat wil iemand bereiken en hoe gaan we daar komen? Wat komen we tegen op dat pad en waarom is het nog niet gelukt? Kijken en voelen waar het probleem zit, iemand groter laten dromen en dit uit te werken. Hier komen vaak talenten uit naar voren waarvan je niet wist dat je ze bezat.

Geen coachgesprek is hetzelfde. Maar mijn missie blijft gelijk; een bloeiende salon met ideale klanten, comfortabel verkopen en een fantastische omzet. Voor iedereen verschillend, maar in alle gevallen herken ik de passie en ambitie die naar boven is gekomen.

Business in Beauty, jouw droom, mijn visie.

Aletta de Rooij

Beautybusinesscoach Partners in Crème

Ander nieuws

Kansen

Als ondernemer moet je kansen zien én kansen pakken. Kansen zien, je hiervoor openstellen is niet altijd gemakkelijk, maar regelmatig worden kansen niet aangegrepen wanneer

» Lees verder
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share