Hoe kies je een merk?

Vroeg of laat komt er voor elke beautyspecialist de keuze van een cosmeticamerk om de hoek kijken. Dit geldt voor zowel nieuwe salons en praktijken, als ook voor bestaande salons al dan niet ter uitbreiding of vervanging.

Op social media zie ik regelmatig oproepen waarin om advies voor een merk wordt gevraagd. Ik moet bekennen, mijn tenen krullen om wanneer ik deze posts voorbij zie komen. Er volgen veel, overigens goedbedoelde reacties, waarbij het merk wordt gepromoot wat men zelf voert.  Ook commercieel belang speelt vaak een rol en eigenlijk mis ik de vraag waar het merk aan moet voldoen.

Wat maakt of kraakt de keuze van een merk? Is het de prijsklasse, een mooie uitstraling, natuurlijke producten, huidverzorging of huidverbetering of is doorslaggevend dat de producten liever niet in de nabije omgeving verkocht mogen worden?

Om het juiste merk voor een salon te kiezen zal je eerst stil moeten staan bij je passie als beautyspecialiste, wat de visie van de salon is en je missie voor de klant. Deze antwoorden leiden je gemakkelijker naar de keuze van een merk. De voorkeur van collegae is op basis van hun missie en visie. En die zijn niet de jouwe. Gelukkig maar, want juist hoe je jezelf kunt onderscheiden is ontzettend belangrijk.

Wanneer je dit op een rijtje hebt, zullen er heel wat merken afvallen, maar ook nog genoeg overblijven. Kijk dan ook eens naar het assortiment. Is dit heel uitgebreid? Heb je dit allemaal nodig? Sluit het aan bij de behandelingen die je geeft? En hoe zijn je verkoopvaardigheden? Bedenk dat je een klant ten minste een 5-stappenplan wilt adviseren; reiniging, tonic, dagcrème, nachtcrème en oogcrème. Bij vele beautyspecialisten is een dergelijk stappenplan verkopen een hele uitdaging.

Realiseer je terdege dat wanneer de verkoopvaardigheden er niet zijn je enorm veel omzet laat liggen. Niet alleen gemiste omzet, maar producten die op de plank blijven staan hebben ook geld gekost. Dat is nu eigenlijk dood geld.

Wat is de ondersteuning van de importeur of fabrikant naast het leveren van producten? Krijg je support in Social Media, leuke acties, hoe is het geregeld met sampling, trainingen, websiteverkoop enzovoorts. Dit is alles niet alleen bij de startorder, maar ook op lange termijn. Allemaal aspecten die van groot belang zijn in de keuze die je uiteindelijk maakt.

Wat ik nog aan wil stippen is de term ‘Huidverbetering’. Zo hot een aantal jaar geleden de term ‘Natuurlijk’ was, zo populair is nu huidverbetering. Echter laat je hierin heel goed voorlichten. Wat is huidverbetering? Waaraan moet een product dan voldoen? En het belangrijkste, komt het de belofte huidverbetering na? Wat mag de klant van jou en de behandeling verwachten? En wat mag je als specialist van de klant verwachten? Wanneer een klant thuis de behandeling niet met de juiste producten opvolgt kan van huidverbetering geen sprake zijn. Durf jij hier duidelijk in te zijn?

Helaas is niet te voorkomen dat merken af en toe van de markt verdwijnen. Je bent niet je merk. Hoe vervelend het ook is om opnieuw een keuze te moeten maken, realiseer je dat de klant voor jou komt. Ook ik heb er ooit als een berg tegenop gezien om mijn klanten te vertellen, dat ik noodgedwongen overging op een ander merk. Maar de reacties waren; Aletta, jij kent mijn huid, jouw waarden en normen over producten zijn duidelijk, ik vertrouw erop dat het nieuwe merk ook weer goed zal zijn. Dit was natuurlijk een cadeautje om te horen. De klant kiest 99% voor jou en de salon en niet voor de producten.

Maak dus een weloverwogen keuze, jóuw keuze, passend bij je passie, visie en missie.

Warme groet, Aletta de Rooij
Business in Beauty Coach
www.partnersincreme.nl

Overig nieuws