Maak jij al gebruik van social media voor jouw praktijkvoering?

Zoveel kansen

We komen ze hier nog wel eens tegen, studenten die nog geen, of heel weinig gebruik maken van social media. Gewoon geen tijd, of nog niet erg in verdiept. En dat terwijl het toch heel belangrijk is om jouw praktijk op de kaart te zetten. Zo’n 80% van de Nederlandse ZZP’ers haalt wel eens omzet binnen via social media. We nemen je graag mee in de wereld van social media. Benut jij alle kansen? 

Begin bij een goede website

Ik hoor je denken: ‘wat heeft social media nu te maken met mijn website’? Nou, best veel eigenlijk. Jouw website vormt de basis voor al jouw marketing activiteiten. Je website is dus actueel en toegankelijk. Via social media leid je bezoekers namelijk naar je website. Daar vinden ze dan alle informatie waarnaar ze op zoek zijn. Een combinatie van de inzet van je website en social media is ideaal voor een goede marketing strategie. Zorg dus voor een goede, actuele en makkelijk toegankelijke website. 

Hoe te beginnen met social media?

Denk eerst na over wat je wilt bereiken. En hoe je jezelf wilt profileren. Stel doelen! Daarnaast is het belangrijk je doelgroep in kaart te brengen. Wie wil je bereiken? Heb je je doelgroep in kaart? Kijk dan naar de kanalen waar jouw potentiële klanten zich bevinden en speel hierop in. 

Social media kanalen

Zie je door de bomen het bos niet meer? Er bestaan zoveel social media kanalen! Nu je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht, is het belangrijk meer te weten te komen over welke kanalen er allemaal bestaan en waarvoor ze ingezet worden. We zetten daarom de populairste voor je op een rijtje.

  • Facebook is het bekendste social media kanaal, waarbij het draait om het delen van foto’s, video, links en tekst met vrienden. Heb je een eigen praktijk? Dan is het handig om een bedrijfspagina aan te maken. Hiermee kan je namelijk makkelijk bekijken hoeveel bezoekers je op je Facebook pagina hebt gehad en welke berichten het beste scoren. Via Facebook kun je ook adverteren, of een evenement onder de aandacht brengen.
  • Twitter is een vluchtig medium, dat nogal in gebruik afneemt. Zelf doet Twitter er alles aan om het gebruik te blijven stimuleren. Zo kunnen gebruikers tegenwoordig meer tekens inzetten per bericht. Twitter wordt voornamelijk gebruikt als nieuwskanaal.
  • YouTube is niet alleen een kanaal om video’s te uploaden en te delen, maar YouTube is na Google de grootste Internet zoekmachine. Maak dus interessante video’s over je werk en deel ze via YouTube en andere social media kanalen. Een nieuwe trend zijn vlogs (video blogs).
  • Instagram: op Instagram kun je afbeeldingen bewerken en delen met je volgers. Ook op Instagram maak je een bedrijfspagina aan; handig om bijvoorbeeld statistiek informatie in te zien. Instagram is alleen toegankelijk is via een app op je mobiele telefoon of tablet. Met name jongeren zijn actief op dit kanaal. Beschik je over mooi fotomateriaal en wil je een jongere doelgroep bereiken? Dan is Instagram zeker een aanrader.
  • LinkedIn is een kanaal voor professionals. Veel mensen denken dat het kanaal bedoeld is voor mensen die werk zoeken, maar dat is al lang niet meer zo. Via LinkedIn kom je namelijk in contact met professionals, collega’s en potentiële klanten. Zowel vanuit je persoonlijke profiel als via een bedrijfspagina. LinkedIn kent bovendien Groepen. Binnen deze Groepen vinden vaak relevante discussies plaats. Een mooie mogelijkheid om via deze Groepen je kennis te delen met anderen en op die manier de zichtbaarheid te vergroten.
  • Pinterest valt het best te omschrijven als een digitaal prikbord. Op dit prikbord delen mensen foto’s, video’s en infographics met elkaar. Ze noemen dat ook wel pins. Deze pins linken dan weer naar websites.
  • Snapchat is een app voor je smartphone waar je foto's, filmpjes en berichten mee kunt versturen. Van dat soort apps bestaan er tientallen, maar Snapchat is anders. De beelden die je verstuurt, verdwijnen namelijk na een paar seconden weer. Populair bij Snapchat is het gebruik van filters. Met deze filters kun je foto’s persoonlijker maken. Ook is het mogelijk om hele creatieve en gekke filters te gebruiken, hier maken jongeren veel gebruik van.

En dan… ?

Je kent je doelgroep, weet van welke kanalen zij het meeste gebruik maken. En je weet hoe je jezelf wilt profileren. Dan ben je al een eind op weg. Wat rest, is het aanmaken, of inzetten van de social media accounts. We geven nog een aantal tips: 

  • Beperk het aantal accounts waarop je actief bent. Zo houd je het overzichtelijk en kan je de focus leggen op de profilering van jouw bedrijf.
  • Zorg zoveel als mogelijk voor een link naar je website. Uiteindelijk wil je dat je potentiële klant naar je website navigeert, waar nog veel meer informatie over jouw bedrijf is terug te vinden.
  • Wees creatief en gebruik humor. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar humor scoort.
  • Gebruik zoveel mogelijk foto- en video materiaal. Met name video’s scoren in 2018.
  • Wees op het juiste moment aanwezig op de kanalen waar jouw doelgroep zich ook bevindt. Via de statistieken kun je bijvoorbeeld zien wanneer jouw Facebook volgers actief zijn.
  • Reageer tijdig, stelt iemand een vraag? Wacht niet te lang met de beantwoording hiervan.
  • Reageer zelf ook op reacties van je volgers. Like/deel/share waar mogelijk. Zo hou je verbinding met je volgers. 

Pas op met gebruik van afbeeldingen

Natuurlijk wil je mooie afbeeldingen op je website of op bijvoorbeeld je Facebook pagina. Het is echter een misverstand dat alles wat online staat door iedereen gebruikt mag worden. Ook als dat er niet expliciet bij vermeld is, rust op een foto vaak een auteursrecht. Vertrouw er dan ook niet zomaar op dat beelden zomaar gebruikt kunnen worden, maar controleer dit altijd goed. Meer weten over dit onderwerp? 

Inspiratie opdoen?

Wil je inspiratie opdoen? Kijk vooral hoe anderen het doen. Weten hoe wij social media inzetten? Volg ons dan op: 

Facebook 

Youtube 

Twitter

Instagram

Pinterest

 

Social media_vrouw.jpg

Contact

Acuive opleidingen bv
Hoofdkantoor
Dijkhuizen 13
7961 AE Ruinerwold
T: 088 - 37 45 400
Praktijklessen / examenlocatie
CollegePoint
Recordweg 1
3821 AS AmersfoortT: 033 - 45 66 500

contact